یونان مدعی است که این کشور سیاست مهاجرتی سخت‌گیرانه و در عین حال عادلانه‌ای اجرا کرده و بر لزوم جذب حداکثری منابع مالی اتحادیه اروپا برای تأمین مالی اقدامات دولت در زمینه مهاجرت و ایجاد تأسیسات پذیرایی و میزبانی پناهجویان تأکید دارد.

Γεραπετρίτης: Ενέργειες που υποδηλώνουν αλυτρωτική διάθεση δεν είναι αποδεκτές

 در سفر وزیر خارجه اتریش، آقای آلکساندر شالنبرگ، به آتن، موضوع مهاجرت‌های غیرقانونی بار دیگر در دستور کار مقامات دو کشور قرار گرفت. وزیر خارجه اتریش اظهار داشت: «در سال گذشته، یونان، قبرس و اتریش به نسبت جمعیت خود بیشترین بار مهاجرت را متحمل شدند. ما باید از مرزهای خارجی یونان محافظت کنیم، زیرا این مرزها نیز مرزهای اروپایی هستند. از این رو، امنیت یونان امنیت ما نیز هست و اتریش به تأمین منابع مالی لازم در این زمینه ادامه خواهد داد. ما باید بیشتر برای حمایت از یونان تلاش کنیم.»

وی بر لزوم حفاظت از مرزهای یونان به‌عنوان مرزهای اتحادیه اروپا تأکید کرد و افزود: «اتریش، با اینکه کشوری واقع در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا نیست، بر لزوم رویکرد واقع‌گرایانه در مسئله مهاجرت تأکید دارد.»

تحلیل و بررسی:

- یونان مدعی است که این کشور سیاست مهاجرتی سخت‌گیرانه و در عین حال عادلانه‌ای اجرا کرده و بر لزوم جذب حداکثری منابع مالی اتحادیه اروپا برای تأمین مالی اقدامات دولت در زمینه مهاجرت و ایجاد تأسیسات پذیرایی و میزبانی پناهجویان تأکید دارد. با این حال، این کشور در سال‌های اخیر بارها به بدرفتاری با پناهجویان متهم شده و مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

- گارد ساحلی یونان ادعا می‌کند که این کشور همیشه با رعایت قوانین حقوق بین‌الملل، نظارت قانونی بر مرزهای یونان که مرزهای اروپایی نیز هستند را تضمین می‌کند. بهبود روابط یونان و ترکیه باعث کاهش جریان‌های مهاجرتی از سوی ترکیه به سمت یونان شده و بسیاری از قاچاقچیانی که در این عرصه فعال بودند نیز دستگیر شده‌اند.

- جریان‌های مهاجرتی به یونان از طریق مرز زمینی و دریایی با ترکیه در پنج ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در پنج ماه اول سال جاری، ۱۵,۹۵۰ مهاجر و پناهجو وارد یونان شدند، در حالی که این رقم در دوره مشابه سال گذشته ۶,۲۵۲ نفر بود. تنها در طول ماه مه، ۴,۱۱۵ نفر از ترکیه وارد یونان شدند، در حالی که این رقم در ماه مه ۲۰۲۳ به ۱,۵۹۲ نفر می‌رسید. به گزارش وزارت مهاجرت یونان، تعداد مهاجرانی که در پنج ماه اول سال وارد یونان شدند، بالاترین رقم در دوره‌های مشابه پنج سال اخیر است.

- تعداد درخواست‌های پناهندگی در اتحادیه اروپا همچنان بالاست. در نیمه اول سال ۲۰۲۴، یعنی تا پایان ماه ژوئن، در مجموع ۴۹۹,۴۷۰ درخواست پناهندگی در این کشورها ارائه شده است که نشان‌دهنده تنها ۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته است. تعداد درخواست‌ها در آلمان نیز ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۱۱۵,۶۸۷ درخواست در ۶ ماه رسیده است. آلمان مقصد اصلی پناهندگان سوری و افغان است. ۵۰ درصد از پناهندگان سوری و ۴۸ درصد از پناهندگان افغان که به اروپا می‌آیند، در آلمان درخواست پناهندگی می‌دهند. تعداد درخواست‌ها در اسپانیا نیز ۸۷,۷۰۰ درخواست بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد رشد داشته است. همچنین درخواست‌ها در ایتالیا ۸۱,۱۰۸ مورد (۳۲ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال) و در فرانسه ۷۷,۴۷۴ مورد (۶ درصد کمتر از پارسال) بوده است. تعداد درخواست‌های پناهندگی در یونان با ۲۹,۷۷۶ مورد ۷۷ درصد رشد داشته است. کمترین تعداد درخواست در اتحادیه اروپا مربوط به مجارستان (۱۳ مورد)، اسلواکی (۷۹ مورد) و مالت (۲۳۴ مورد) بوده است.

منبع: cnn.gr   

https://www.cnn.gr/politiki/story/۴۲۷۴۴۴/gerapetritis-energeies-pou-ypodilonoun-alytrotiki-diathesi-den-einai-apodektes

کد خبر 20396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =